Ahad, 2 Oktober 2011

Sekitar Catatan Tentang Dialek

Kamus Dialek Kuak Hulu
1.0 Setelah penulis membuat kajian mengenai dialek Kuak Hulu (DKH), penulis telah membukukan DKH sebanyak 420 aksara (perkataan). Penuls telah mencerakinkan kesemua aksara-aksara tersebut mengikut abjad, iaitu bermula dengan abjad A hingga abjad Z. Berikut merupakan susunan abjad dan jumlah aksara dalam DKH :

A=6 aksara
B=54 aksara
C=28 aksara
D=10 aksara
E=44 aksara
F=
G=44 aksara
H=22 aksara
I=
J=18 aksara
K=51 aksara
L=34 aksara
M=29 aksara
N=3 aksara
O=1 aksara
P=31 aksara
Q=
R=3 aksara
S=38 aksara
T=43 aksara
U=3 aksara
V=
W=1 aksara
X=
Y=1 aksara
Z=

1.1 Statistik  jumlah bilangan perkataan mengikut abjad dalam Dialek Kuak Hulu adalah seperti berikut :
I) Abjad yang banyak menghasilkan aksara dalam DKH ialah abjad B (54), abjad K (51), abjad E dan G (44), dan abjad T (43).
II) Abjad yang sederhana banyak menghasilkan aksara dalam DKH ialah abjad S (38), abjad L (34), abjad P (31), abjad C (28), abjad H (22), dan abjad M (29).
III) Abjad yang sedikit menghasilkan aksara dalam DKH ialah abjad D (10), abjad J (18), abjad N (3), abjad O (1), abjad R (3), abjad U (3), abjad W (1), dan abjad Y (1).
IV) Abjad yang tidak menghasilkan aksara dalam DKH ialah abjad F, I, Q, V, X dan Z.
P/s : Kamus ini masih dalam proses penyuntingan oleh penulis. Penulis beranggapan masih ada lagi beberapa aksara dalam DKH yang masih belum dijumpai, terutama akasara-akasara lama yang tidak lagi digunakan oleh generasi baru Kuak Hulu. Penulis akan melakukan kajian yang berterusan.

Note : Penulis telah memperolehi semua maklumat tentang aksara-aksara DKH melalui beberapa warga kampung menerusi kumpulan laman sosial Facebook, Mari Belajar Dialek Kuak Hulu. Terima kasih kepada mereka yang membantu penulis dalam menulis dan membukukan kamus DKH ini.Tujuan penulis adalah untuk memelihara keaslian dan fungsi DKH daripada terhapus dan menjadi rujukan dan panduan kepada sesiapa yang hendak mempelajarinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan