Isnin, 26 November 2012

Amalan Berkhatan

Gambar Hiasan
   Pagi tadi singgah sebentar di sebuah klinik kesihatan menemani emak membeli ubat. Ubat sakit mata katanya. Sementara menunggu, kelihatan seorang budak lelaki memakai kain pelikat untuk disunatkan (masuk jawi) duduk di atas kerusi di hadapan kaunter mengambil ubat. Di tangannya ada sebuah 'I-Pad'. Relaks saja, tak rasa takut dan sedih pun malah nampak keceriaan di wajahnya meskipun akan 'dipotong' tidak lama lagi. Sambil menunggu giliran, sempat lagi dia bermain beberapa permainan video (games) dalam I-Pad di tangannya. Ini mungkin sedikit mengurangkan sedikit rasa taku dan bimbang di dalam dirinya. 
________________________________________________

    Situasi ini mengingatkan diriku sewaktu masuk sunat dulu. Situasinya berlaku di klinik yang mana ketika itu majoriti pesakitnya/pelanggangnya adalah 'budak-budak sunat'. Ketika aku dan kawan-kawan menunggu giliran, kami terdengar terdengar 'jeritan' daripada seorang budak (yang disun
atkan) di dalam bilik doktor. Jeritannya sangat kuat sehingga terdengar hingga ke luar dan corong telinga kami. Aku rasa lain macam dah waktu tu, takut pun ada. Tapi nak buat cam mana nak kena tempuh juga, kalau tak 'potong' nanti tak boleh duduk saf dengan orang dewasa yang telah 'potong' ketika sembahyang (kata-kata orang-orang tua kat kampung). Alhamdulillah, akhirnya berjaya juga.hahahaha.Kalau perempuan baca, jangan senyum lebih-lebih pula, nanti terputus urat kentut, kata rakanku.

______________________________________________________________________



   Tapi, satu kejadian yang tidak boleh aku ingat masa hendak dikhatankan. Sebelum tiba giliran aku, aku terdengar ada seorang budak yang mengeluarkan kata-kata kesat dekat 'mudim' atau doktor. Katanya yang aku ingat "Aku tak mahu sunat, lepas itu siap ugut mudim/doktor lagi nak bunuh mereka kalu sunatkan dia." hahahaha. Macam-macam ragam manusia dekat dunia ini dan yang pastinya, bukan mudah kita nak puaskan hati dan cita rasa manusia lain. Bak kata peribahasa, rambut sama hitam, hati lain-lain. Selamat menjalani amalan berkhatan kepada adik-adik (lelaki) di luar sana sepanjang cuti sekolah ini. Wallahua'lam



Anak Jati Kuak Hulu - 26 November 2012

Tiada ulasan:

Catat Ulasan