Jumaat, 22 Mac 2013

Asam Garam

Gambar Hiasan
Hari ini baru dapat menukarkan kad Bank Islam yang baharu. Warna biru pula, warna kontra! Sebelum ini hanya menggunakan Kad Pelajar (Kad Matrik) untuk mengeluarkan duit daripada Mesin ATM bukan Angkatan Tentera Malaysia.  Lama tidak berurusan di kaunter bank. Kad Bank punya cerita, berkorban juga untuk tunggu lama di kerusi empuk, sambil melihat karenah manusia berurusan dengan bank. Macam-macam hal karenah pelanggan yang perlu dieselesaikan oleh kakitangan bank. Beberapa minit kemudian, nama hamba dipanggil oleh pekerja kaunter. Setelah membuat beberapa urusan di kaunter, siap jua akhirnya kad Bank Islam yang baharu dan masih bersinar. Nasib warna biru muda, bukan biru tua.

    Dua hari lepas, hamba pergi ke cawangan bank Islam yang disediakan oleh pihak universiti. Kertas pada dinding cerminnya tertulis 'BUKA', tapi tiada kakitangan yang menunggu kehadiran pelanggan. Hanya tinggal kerusi meja dan beberapa dokumen di atas meja. Paling mengejutkan jadual di luar menunjukkan jadual operasi bermula jam 02.30 pm -06.00 pm. Tetapi, setengah jam menunggu, tiada sebatang hidung pun kakitangan bank menjalankan tugas. Agak mengecewakan pelanggan yang menunggu dan berulang kali datang ke situ, tetapi masih hampa. Bank masih belum beroperasi. Hati hamba mulai rasa  marah dan mulut celupar mengeluarkan kata-kata cacian dan makian. Sebelum sesuatu menjadi lebih teruk, hamba beredar untuk pergi bergambar bersama teman-teman. Sejukkan hati dan emosi yang tengah 'panas'.

-------------------------------------------------------------

Amalan bantu membantu sesama muslim sungguh mulia di sisi Allah SWT. Kebaikan yang akan diperolehi bukan sahaja kebaikan di dunia malahan kebaikan itu akan diperolehi semasa berada di hari akhirat. Ketika di hari akhirat hanya amal-amal soleh yang dilakukan semasa di dunia sahaja akan dapat membantu.

Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Nabi SAW, baginda telah bersabda: "Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan kiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat. 

------------------------------------------------------------



Tiada ulasan:

Catat Ulasan