Ahad, 24 Mac 2013

Kaki Teater

Putera Cahaya Bulan
Usai pulang daripada menonton teater tradisional : Kembara Mek Mulung 'Putera Cahaya Bulan' yang diadakan di Panggung Budaya UPSI. Teater ini diadakan dua hari bermula Jumaat dan Sabtu (22 dan 23 Mac 2013). Teater ini bermula pada pukul 08:30 malam. Tempat duduk dalam panggung budaya sudah penuh. Mungkin teater ini menarik-menyebabkan penonton berduyung-duyung datang menyaksikannya buat kali kedua. Hamba juga tidak melepaskan peluang untuk menyaksikannya, setelah tidak berbuat demikian semalam (jumaat) kerana ada urusan lain yang perlu diselesaikan. Pada malam ini (sabtu) baru berkesempatan datang menyaksikannya. Lagi pula, masuk adalah percuma. Tiada diminta bayaran satu sen pun. Ini mungkin merupakan salah satu faktor orang datang menonton. Firasat hamba!

Awang-orang suruhan Putera Cahaya Bulan
        Pementasan teater ini selama 2 Jam 30 minit ternyata tidak membosankan para penonton. Terlalu banyak 'humour' digunakan oleh pemegang watak. Tidak lupa juga aksi 'spontan' di atas pentas ternyata memukau para penonton. Tidak kering gusi penonton tergelak 'terkekeh-kekeh' menyaksikan unsur spontan dan jenaka yang dilakonkan oleh watak dalam teater ini. Hamba tertarik dengan skrip teater ini, bahasa yang digunakan bukan bahasa Melayu Standard, tetapi keseluruhan skripnya menggunakan dialek Kedah dan ada juga menggunakan beberapa perkataan dalam bahasa Thailand

Ahli Nujum
        

   Dengan dialek Kedah yang 'pure' dibantu dengan watak yang dapat menyampaikannya dengan petah dan bernada menaikkan lagi 'kualiti' teater Kembara Mek Mulung ini. Meskipun, dialek Kedah sepenuhnya digunakan dalam teater ini, para penonton seolah-olah dapat menangkap dan memahami percakapan yang diucapkan oleh watak serta diiringi dengan gelak tawa yang lama. Mungkin terdapat beberapa 'term' perkataan dalam dialek Kedah yang kurang difahami oleh penonton. Secara keseluruhannya, penonton 'enjoy' dan mereka terus berada di kerusi empuk panggung budaya dari awal hingga akhir pementasan teater Mek Mulung ini.



Sinopsis Teater Kembara Mek Mulung : 'Putera Cahaya Bulan'

1. Mek Mulung Cahaya Bulan mengisahkan Putera Cahaya Bulan, Raja negeri Selindungan Bulan yang mendapat firasat bahawa permaisuri baginda, Puteri Nang Mara yang rupawan dan mempunyai kesaktian akan dilarikan oleh Raja Gergasi yang memerintah Benua Pakkian.
                      
2. Raja gergasi berharap sekiranya beliau dapat menguasai dan menakhluki Puteri Nang Mara, ini bermakna beliau berjaya meluaskan kuasa pemerintahannya tanpa ada saingan kerana selama ini Puteri Nang Mara merupakan penghalang utama kejayaannya.

3. Putera Cahaya Bulan menitahkan agar seluruh rakyat berjaga selama 7 hari 7 malam bagi menggagalkan niat jahat Raja Gergasi. Raja Gergasi bersama pengasuhnya Amat dan Sena berjaya memasuki pintu kota Selindungan Bulan apabila semua rakyat tertidur hasil permainan sakti Raja Gergasi. Mimpi Puteri Nan Mara menjadi kenyataan apabila Putera Cahaya Bulan dibunuh dengan panah. Senat dan Amat ditugaskan memujuk dan membawa Puteri Nang Mara ke Benua Pakkian.

4. Putera Cahaya Bulan yang dihanyutkan ke sungai dijumpai oleh Epong dan Edeng. Mereka merawat Putera Cahaya Bulan dengan air mawar sehingga berjaya memulihkan kembali kecederaan baginda.

5. Di Benua Pakkian, Puteri Nang Mara diseksa kerana enggan berkahwin dengan Raja Gergasi. Akhirnya, Putera Cahaya Bulan berjaya menyelamatkan Puteri Nang Mara.


Puteri Nang Mara
Raja Gergasi, Aman dan Sena
Pertarungan Putera Cahaya Bulan dan Raja Gergasi di
Benua  Pakkian
Rakyat negeri Selindungan Bulan
Epong dan Enden
Pemuzik Iringan
Para pelakon yang menjayakan Teater Mek Mulung
Putera Cahaya Bulan


Wallahua'lam
-------------------------------------------------------


Tiada ulasan:

Catat Ulasan