Jumaat, 21 November 2014

Wayang Pacak dan TB

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG

Wayang Pacak merupakan salah satu hiburan yang begitu 'popular' dalam kalangan penduduk di kampung-kampung dahulu kala (tak pasti sejak bila ia bermula). Maklumlah mempunyai TB (TV) di rumah masing-masing adalah terlalu mahal atau mewah pada waktu itu. Orang yang ada TV pada waktu itu pun boleh dikiran dengan jari tangan dan ia dianggap orang yang 'mewah' dan 'kaya'. 

Tapi sekarang, TV kat setiap rumah ada, kadang-kadang sampai 2,3, butir. Tak leh nak kira dengan jari tangan dah, campur jari kaki pun tak cukup, lebih. Itu nak katanya mewahnya orang sekarang berbanding dulu. Kalau dulu tudung periuk dok kat dapur saja, lani dok atas 'atap' rumah pula. Pelik?
.....
Kembali kepada wayang pacak kita semula. Meh nak cita maksud wayang pacak itu apa? Aku selalu dengar kalau duduk bersembang dengan orang yang lebih tua, mereka selalu berkongsi pengalaman berkenaan dengan wayang pacak (WP). Dengar macam 'beh', tapi Aku tak rasa itu, sebab tak pernah merasai pengalaman itu ( Tahun 1989 baru 'hite" dunia). Bunyinya betul-betul 'nolstagia', kalau tidak, mana mungkin mereka tidak akan bercerita. Jauh pula Aku melalut. 
...
Kebetulan Aku membaca buku bertajuk BIOGRAFI AKU ANAK LENGGONG, maka Aku terjumpa pelbagai suasana yang pernah Aku dan anda sekalian alamai dan selami pada zaman kanak-kanak atau 'kampung Boys'. Macam-macam la, bila baca tu rasa macam baru semalam  menjadi anak-anak 'kecik', kalau tak jadi pun rasa nak jadi kecik 'klik'. Main dalam bendang, main senapang kayu, main pondok-pondok, main lastik, main perang, maning cheghok dan bla...bla...bla. Letih nak taip banyak-banyak. Hak len pakat pikir kediri. Nanti ada masa, Aku 'cita' yang bahagian tu. Belum masuk lagi wayang pacak, gena membebel ja banyak ni?
.....
Ok, baiklah...
lupakan lah yang kat atas tu, 'scroll mouse' 'moho' ke bawah. Ni baru betul ceteranya WP. Dengar orang-orang kampung panggil wayang pacak, jadi Aku pun panggil wayang pacak. Tahu nama sahaja, tapi tak ada pengalaman dan sejarah dengannya. Menurut cerita, WP ini dibawa masuk ke kampung-kampung melalui Jabatan Penerangan, kira dari pihak kerajaan la.

Ceritanya begini.....
Kenapa dipanggil wayang pacak? jangan menggaru kepala anda yang tak gatal itu. Tindakan reflektif sesetengan orang kalau diajukan soalan. Habis serabai rambut di kepala digarunya. Sape terkeluar 'telumomo' di kulit kepala. 'Tak yah' pusing-pusing mai Aku 'oyat' beri, harap-harap betul la. Kalau salah, harap tulis di ruangan komen, tambah-tambahlah sikit, supaya lengkap 'molek' cerita WP ini. 

Asal usulnya...
Orang kampung memanggil WP kerana ia dipasang secara menegak. Dua batang buluh akan digunakan sebagai tiang, kemudian sebidang kain putih gergasi dijadikan layar dan sebuah mesin pemutar filem akan dimainkan. Harap 'paham dih'. Bahasa moden cikit. Dulu mana da 'karen', mana ada 'api', takkan tengok layar saja? Dah la putih pulak tu, nak klik sat takut 'jeromoh' gan hantu. Warna putih kan 'dicop' warna 'peberet' 'hatu' oleh orang kampung. 'Sape' terkecing dalam seluar la jawabnya.

Punca karen/api...
Untuk mendapatkan tenaga elektrik atau karen (dalam BI current, maksud arus), Jabatan Penerangan (JP) akan menggunakan sebuah set 'generator' yang bising dipasangkan di tepi 'Ben' (Van). Di atas van diletakkan dua pembesar suara bercorong besar. Bila dah siap dipasang, maka 'berjemaahlah' warga kampung menyaksikan WP tersebut dengan adanya 'Soundeffect' daripada generator (janakuasa tersebut, jarang orang kapong guna perkataan ni, kalau guna mesti 'tak thu'..hahahahah)

Teruskan......
Biasanya,pekerja daripada JP akan datang dengan van panjang mereka pada waktu petang pada sebelah petang untuk memasang layar putih dan membuat gerak kerja untuk tayanga pada malamnya. Aku kurang tahu apakah filem yang ditayangkan. Kata kawan Aku, apabila ada WP, warga kampung akan berkumpul beramai dan berpusu-pusu datang ke tempat WP dimainkan. Seolah berpesta. Wau! sungguh nolstagia kalau direnung balik ke belakang. Bukan belakang congkak, masa lalu maksud Aku.

Penamat.....
Menurut penulis daripada buku yang Aku baca, awal tahun 1980-an WP masih ada, namun menjelang akhir 1980-an (lebih tepat 9 tahun sebelum aku melihat dunia fana ini), WP sudah tidak kedengaran lagi. Sebabnya, ramai penduduk kampung pada masa itu sudah memilki TV di rumah. Jadi mereka tak perlu bersusah-susah lagi untuk berebut dengan orang lain menonton WP di padang atau di laman. 
.....
Sedikit tauladan....
Habis 'dah', 'takat' 'tu' ja cerita Aku. Tanpa rasa sedar bahawa kewujudan WP telah mengeratkan ikatan ukhwah antara penduduk kampung. Mana tidaknya, semua warga berkumpul ramai-ramai di padang atau laman, macam duduk sebumbung. Aku percaya, yang 'ghairah' nak menonton WP adalah golongan kanak-kanan dan golongan muda. Tapi golongan tua, mereka datang  hendak bersembang-sembang sambil menghisap rokok 'don', sembang pasal harga skrap, padi di bendang dimakan pipit, huma di bukit, dan isu  politik 'panas' - barangkali. 

Itu dari segi positif, kalau dari segi negatif. Tak la teruk. Tapi kalau diamalkan akan jadi sangat teruk. Cuma pandangan. Tanpa sedar juga, kewujudan TV telah mengikis elemen ikatan sillaturrahim warga kampung. Terutama setiap rumah memliki TB masing-masing. Perasan tak? kalau tak perasan, tak yah buat perasan. Teruskan gerakkan anak mata membaca. Apabila setiap rumah ada TV, tiada lagi suasana menonton TB beramai-ramai di rumah jiran, tiada lagi mengunjungi ke rumah jiran pada saban malam, dan tiada WP untuk ditonton bersama-sama dengan warga kampung. Sedih bunyinya.

Kesannya...
Paling teruk, wujud pula elemen baharu yang mengjengkelkan dalam kalangan warga kampung. Antaranya, lahirlah mereka lebih 'individualistik'. Lama-lama menjadi semakin tipis 'sensitiv' sesama sendiri dan semakin kurang berasa 'empati' dan 'prihatin' tentang nasib orang lain di persekitarannya. 

Astagfirullah! moga dijauhkan 'virus' ini. Itulah di sebalik cerita WP dan TB. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk dijadikan sempadan. 

Sekian

Kalau sudi baca,
Kalau benci cerca,
Kalu 'touching' jaja,
Kalu bosan abai saja.

Cerita asal, AKU BUDAK LENGGONG ( Hamizul Abd Hamid),
Ubahsuai oleh ANJKH,

AKU BUDAK KUAK
20.11.14

1 ulasan: