Isnin, 3 Oktober 2016

BUBO SURO

     
Bubur Asyura. Kami orang London (baca Kuak Hulu) panggil Bubo Suro. MK masih ingat dulu, masa ikatan masyarakat masih 'kuat' di kampung, setiap kali tiba 10 Muharram, kami akan membuat bubo suro. Kami akan pergi ke setiap rumah untuk mengutip duit untuk membeli barang-barang bubo suro ini.
     Kami juga meminta bahan-bahan yang diperlukan untuk menyediakan bubo ini daripada orang tua yang arif dalam pembuatannya dan ditulis pada sehelai kertas supaya tidak lupa dan tidak tertinggal satu barang pun.
     Setelah selesai mengutip duit, kami membeli barang-barang yang diperlukan untuk membuat bubo suro ini. Kami juga menjemput semua penduduk kampung untuk bersama-sama datang bergotong-royong untuk memasak bubo suro ini. Kami bergilir-gilir mengacau bubo suro ini sampailah masak dan mengeras. Dan di situlah kami generasi muda mempelajari cara pembuatan bubo suro ini.
     Setelah siap, kami geng muda membungkus dan mengagihkan bubo suro ini kepada para penduduk kampung. Dan setiap isi rumah akan dapat merasanya.
     Seingat MK kali terakhir MK terlibat dalam pembuatan bubo suro ini adalah pada tahun 2006 lalu, kira-kira 10 tahun yang lalu dan ketika itu MK masih di bangku sekolah. In Sya Allah, kalau ada masa dan ruang akan cuba mengembalikan semula aktiviti ini di kampung.

 BUBO SURO, 02.10.16M, Bkt.Lima Timur 19, Sibu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan