Jumaat, 23 Disember 2011

PANIK : Wadah Perjuangan Generasi Muda

Kumpulan BUNKFACE
Tabik spring kepada Sam Bunkface kerana kerana berjaya menghasilkan sebuah lagu yang hebat sehingga berjaya 'digam' oleh Radio Televisyen Malaysia ( RTM ) yang selalu membawa moto RTM teman setia anda. Mungkin lepas ini, orang yang dekat luar sana akan mengubah moto itu kepada, RTM musuh setia anda. Itu tidak mustahil berlaku kerana orang zaman sekarang celik Internet. Semua maklumat terbaru diperolehi dengan melayari Internet. Tapi, bukan Internet yang penulis hendak ceritakan, tetapi lagu 'Panik' yang dibawa oleh kumpulan Indie yang semakin terkenal di tanah air, Bunkface yang dianggotai oleh tiga orang anak muda yang berbakat besar dalam industri muzik, iaitu Shamsul Anuar (Sam) sebagai vokalis, Farouk Jaafar (Youk) sebagai pemain bass guitarist dan penyanyi iringan, dan Ahmad Farhan (Paan) sebagai pemain gitar utama. Kumpulan yang popular dengan lagu 'Situasi' dan  lagu tersebut juga telah mengangkat nama mereka ke persada hiburan tanah air. Baru-baru ini mereka telah menerima tamparan hebat apabila lagu terbaru mereka Panik tiba-tiba telah digam oleh badan penyiaran utama negara RTM kerana lirik dalam lagu tersebut mengandungi perkataan 'Reformasi' yang dipandang serius oleh beberapa pihak tertentu. Reformasi maksud mudahnya ialah perubahan atau pembaharuan ke arah yang lebih baik seperti dalam politik, sosial, ekonomi, agama dan sebagainya (Kamus Dewan, Edisi Keempat). Mungkin reformasi ini ada kaitan dengan politik agaknya punca utama lagu ini digam atau mungkin 'mereka' teringat dan histeria dengan gelombang rakyat pada tahun 1998. Itu hanya pendapat dan persepsi penulis sendiri dan punca sebenar hanya Allah S.W.T yang mengetahuinya. 
    Namun begitu, Bunkface masih tetap dengan pendirian mereka, iaitu enggan mengubah semula lirik lagu tersebut dan tambah Sam, lagu Panik tidak ada kaitan dengan politik tanah air. Sam juga baru saja dinobatkan sebagai Komposer Muda Berbakat pada anugerah MACP lalu. Bagi penulis, pemilihan beliau sebagai penerima anugerah tersebut adalah betul dan tepat berdasarkan lagu-lagu yang dibawa oleh Bunkface semuanya hebat. Dan dengan terhasilnya, lagu Panik telah menaikkan lagi kehebatan dan populariti bakatnya dalam indusrti hiburan tanah air sehingga lagu ciptaannya telah digam. Apa-apa pun penulis mengucapkan tahniah kepada Sam dan Bunkface, semoga terus kekal dalam industri hiburan tanah air serta sabar dan tabah mengharungi dugaan yang diterima.

P:s : Bunkface senasib dengan Dr. MAZA yang turut digam oleh RTM melalui lagu ciptaan beliau, 'Aku Bukan Musuh Harta' yang dinyanyikan oleh kopratasa. Mesej yang hendak disampaikan dalam lagu tersebut lebih kurang sama dengan lagu Panik ini. Bab kata Media ja, takut dengan bayang-bayang sendiri.

Ini adalah lirik lagu Panik yang digam oleh RTM. Cuba kita faham dan hayati lirik lagu ini. Sama-sama kita fikirkan, tepuk dada, tanya...


PANIK ( BUNKFACE 

Mereka mengatakan dunia
Penuduhan membabi buta
Sebalik sentiasa ada makna
Konspirasinya

Kini aku diperhati
Kanan kiri diawasi
Ancaman mereka tiada henti
Aku hadapi
Biarkan ku pergi juang
Bertetangan terus dan mati
Satu dunia cinta bersedia
Biarkan ku pergi juang
Rasa yang kita idamankan
Satu dunia sudah bersedia
Sudah bersedia
Reformasi mana sakti
Sini semua beraksi
Ancaman mereka tiada makna
Kini aku dipenuhi
Bayang dipancari benci
Ancaman mereka tiada henti
Aku selami
Biarkan ku pergi juang
Berkorban dan terus mati
Satu dunia sudah bersedia
Biarkan ku pergi juang
Rasanya kita ditemankan
Satu dunia sudah bersedia
Ku selalu berasingan jauh
Dan ku biarkan mulut celakamu
Kan ku tunggu tunggu *
Ditentukan padaku padamu
Pada mereka yang setuju
Biarkan ku pergi juang
Berkorban dan terus mati
Satu dunia sudah bersedia
Biarkan ku pergi juang
Rasanya kita ditemankan
Satu dunia sudah bersedia
* Penulisan ini daripada pendapat dan pandangan daripada penulis sendiri dan tiada kaitan dengan mana-mana parti politik atau kepentingan individu-individu tertentu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan