Rabu, 6 Mei 2015

Problem 'housemate' semasa zaman bekerja


Benda ni lama dah AKU dok peghati dan lama-lama dia dah jadi rasa kurang puas hati dalam diri dan ia membuak-buak seperti air panas dan perlu aku 'share' dengan orang sekeliling. Antara PROBLEM tu :

1. SAMPAH. Pandai buat sampah, tapi tak pandai nak buang kalau tong sampah sudah penuh. Boleh pulak buat tak perasan, bahkan lebih 'tragis' boleh gi buang lagi sampah walau tong dah penuh. 

2. DAPUR. Pandai masak, goreng itu, goreng ini, buat kuah itu, kuah ini. Lepas masak pinggan mangkuk buang dalam singki dan tak basuh. Sudu, garpu, pisau, gunting letak merata-rata. Kebersihan dapur tak terjaga. Berminyak dan kurang selesa. 

3. MEJA MAKAN. Benda apa yang tak ada, semua dicampak kat atas tu. Serabut dok tengok. Sudah kemas, beberapa minit bersepah semula. Botol kosong yang tak ada isi pun diletakkan atas meja makan. Malas nak buang. Cawan air yang tidak dibasuh, kadang-kadang sampai berkulat.

4. LANTAI RUMAH. Sampah banyak melata di merata-rata tempat. Jangan harap la nak kutip atau nak bersihkan. Boleh buat dono selamba mak pak dia.

5. LAMPU. Suka membazir dan tidak ada rasa untuk berjimat. Kadang-kadang lampu tandas, lampu dapur, dan lampu ruang tamu dibuka pada hal orang sudah masuk tidur.  

6. TANDAS. Pandai buang tapi tak panda nak 'flush'. Kadang-kadang sampai berbau. Nak muntah rasa kalau masuk nak mandi atau nak buang hajat. Kalu yang merokok, puting buang merata, yang jadi mangsa singki. Penuh dengan puting rokok, sampai geli nak gosok gigi.

7. AIR MASAK. Minum bagi habis pandai. Tapi tak pandai nak isi balik. Bila tiba giliran kita nak minum air, air di dalam jag habis, kering kontang, terpaksa minum air PAIPSI. 

8. PETI SEJUK. Beli banyak barang terutama barang cepat rosak seperti ikan, dan ayam, Tapi tak pandai cuci air yang keluar dari belakang peti ais. Kadang-kadang balik rumah bau busuk amat kuat di dalam rumah. Tapi dema boleh buat relaks.

AKU rasa yang ni ja hak dok nampak dalam masa 8 bulan ni. Hak lain tu benda kecik ja, tak berapa nak penting sangat. Tapi PROBLEM yang AKU senaraikan kat atas ni perkara besar dan perlu dititikberatkan dalam berkongsi rumah dengan rakan sekerja.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan