Sabtu, 2 Mei 2015

Problem masa kenuri

Problem masa kenuri yang dari dulu sapei lani tak leh nak setel. Dan problem ni belaku kat mana-mana kita gi makang kenuri. Try kita peghati molek-molek dan 'refresh' klik ingatan kita :

1. Gi makan kenuri kalu yang layan diri, Mat Salleh kata catering. Kita termasuklah AKU bek lok belugok sape tak celuh pingang. Tapi makang x habih.Lepah tu buang. Bek tak sedei supa tak makang 2 bulan.

2. Tengah dok leka makang sambil dok komeng pasal lok. Lok x sedaplah, nasik lembeklah, makanan sikitlah dan bla..bla..bla. Thu tagha makang free.

3. Ada jugak hak dok buat siasatan, supa FBI atau CSI atau MOSSAD. Dok siasat pengatin, menu kenuri, bunga telur, pokok mangga, dan a sirap. Dan akan dikomen cukup-cukup, suka hati mak bapak dia.

4. Yang ni x thu la ada ke dak kat kenuri Kuak Hulu. Beghasa kecik hati kalu tuan rumah tak layan. Yala sibuk dok salam dengan tetamu dan dok kigha beghapa duwit masuk dalam pokek baju Melayu.

5. Yang ni ghamai. Ada geng-geng yang dok bek lok kenuri masa kenuri tak habih lagi. Ada kenuri tak mula lagi, dah dok bek lok tusuk kot tempat yang selamat. Jadi tuan rumah dok pening pala, lok dah habih bila adik badik dok luar mari lambat.

6. Yang ni pon ghamai gak. Buat kepala. Hak dok suka mengarah oghang supa boh di pejabat. Suka mengarah, tapi filem tak keluar layar perak pong. Buat tu, buat ni. Dia satu habuk keja pon tak buat.

7. Yang ni masa lah-lah kenuri. Waktu petang ato keesokan hari. Makin sikit orang nak tolong kemas klik barang-barang kenuri. Paling teruk tuan rumah dok buat sokrang-sokrang. Setel pigang, setel kerusi meja, turunkan khemah, basuh kawah, dan bla...bla...bla..Bila beri makang ramei mari makang sapei tak cukup kawah, bila buat keja macam palesit, hilang tanpa kesan. GPS dan WAZE pong x leh nk kesan.

Kalu sapa-sapa dok peghasan benda-benda ning masa kenuri kot kapong, sila angkat tangan, dan sapa dok besa buat benda-benda ni pon angkat tangan. Dan sapa tak peghasan nati masa kenuri ba pakat gi tengok dengan mata kepala sediri. Dan sapa yang buat-buat tak peghasan dan tak dak peghasaan dengan benda-benda ni, tak molek dok di dunia nin, gi dok kat Marikh kawan dengan Aliens.

Jah sharing sebagae pengajaran untuk kita semua, jangan dok mureh deh.
Diambik dan diotter dari Majalah Ujang Mei 2015.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan