Ahad, 15 Januari 2012

Cerita Baucer Buku RM200, jadi Bersiar-siar di Kuala Lumpur.

Gambar Hiasan
1. Hari ini ( 140112 ), penulis dan bersama dengan rakan berjalan-jalan ke Kuala Lumpur, bandaraya Metropolitan, semua benda ada di sini. Rakan-rakan yang lain sudah pulang ke kampung halaman masing-masing, kami saja yang masih setia di Bumi Ilmu Tanjong Malim. Rasa semua sudah berjumpa dengan ibu bapa dan orang tersayang di rumah. Yala, lama tidak bersua, hanya SMS dan panggilan telefon menjadi medium untuk berhubung sebelum ini. Tapi, tidak mengapa baki cuti masih panjang ( lebih kurang 4 minggu ), masih ada masa untuk penulis pulang ke kampung. Lagi pula, aku jarang turun ke KL selama aku belajar hampir 3 bulan setengah di UPSI. Pada hal jarak TM-KL tidak jauh sangat ( dalam 45 minit ), kalau menaiki motorsikal atau Kereta Api Tanah Melayu (KTM).

2. Menaiki KTM di Hentian Sg. Buloh-KL Centre dengan bayaran RM2.20 pergi dan balik ( RM4.40 ). Boleh dikira dengan jari penulis menaiki KTM dalam hidup. Seingat penulis ini kali kedua, ( mula-mula naik masa hendak balik ke kampung pada semester 1 dulu TM-Butterworth ). Itu sahaja, selepas itu dah tak pernah naik, hanya selalu lihat KTM yang sering melintas ketika penulis bersembahyang Jumaat di masjid TM. Biasa la, selalu naik bas saja balik ke kampung, jadi luar biasa sedikit kalu naik KTM ni. Perkhidmatan disediakan oleh KTM ni bagus juga keranan mengasingkan 'coach' antara lelaki dengan perempuan ( tapi tak semua penumpang yang ikut peraturan ditetapkan ). Alhamdulillah, akhirnya penulis sampai juga di bandaraya Yap Ah Loi ini.

3. Semasa dalam perjalanan penulis dari Hentian Sg. Buloh-Kl, penulis sempat melihat seorang kelibat seorang sami, memakai pakaian suci mereka berwarna keemasan ( tapi sudah pudar ), bertongkat, dan memegang buah tasbih mereka. Sepanjang perjalanan, dia asyik menggerakkan buah tasbih yang dipegannya berkali-kali, sambil mata terpejam, dan mulutnya bisu. Penulis tidak tahu benda apa yang disebutnya, mungkin bertasbih ( dalam agama mereka ). Sudah berumur sami ini, penulis tengok rambutnya ada uban-uban putih, dan berkaca mata. Dia beredar daripada tempat duduknya, apabila tren KTM berhenti di hentian Rawang.

4. Dalam menuju ke KL, masuk pula seorang ibu muda dengan keadaannya mengandung, kira-kira dalam 6 bulan usia kandungannya. Ruang tempat duduknya diberikan oleh pengguna KTM yang lain disebabkan dengan keadaannya. Penulis berfikir dalam hati ”masih ada lagi orang yang berhati mulia dekat negara Malaysia ini, walaupun hubungan sosialnya dalam radar yang membahayakan.”

5. Sampai sahaja di KL Central, ramai berebut-rebut untuk menaiki KTM, tidak sabar-sabar mengejar masa untuk menuju ke destinasi yang dituju. Belum habis penulis dan pengguna yang lain hendak turun, penumpang-penumpang yang berada di situ terus meredah masuk tanpa segan silu dan rasa hormat. Nasib baik, mereka tidak melanggar ibu muda yang sarat mengandung tersebut. Sikap rakyat Malaysia masih teruk dalam etika beratur, tidak seperti masyarakat Jepun. Tidak sabar, kejar masa, dan tidak menghormati perasaan orang lain. Papan tanda yang menulis ‘sila beratur’ tidak dipandang dan diambil perhatian oleh mereka. Mungkin sekadar menjadi penghias dinding di situ.
....

6. Sampai di KL Centre, penulis membeli tiket untuk ke KLCC. Tiada tiket dijual di kaunter, kena beli melalui mesin elektronik yang disediakan. Penulis lihat, hanya seorang sahaja yang menjaga kaunter tiket, letih ‘brother’ tu, nak uruskan semua, kiri kanan, depan belakang manusia berpusu-pusu datang, banyak soalan hendak dijawab. Yang tak terjawab pun ada, bercampur baur. Jadi, penulis akur, terpaksa menggunakan mesin automatik  tersebut untuk mendapatkan tiket bagi ke destinasi seterusnya, KLCC dengan bayaran RM1.60. Pada mulanya, agak takut nak guna mesin tersebut, maklumlah penulis sebelum ni tak pernah menyentuhnya, malah menggunakannya jauh lagi. Pada hal, mudah saja nak menggunakannya, ikut saja panduan yang tertulis pada badan mesin tersebut. Ikut arahan yang diberikan. Tidak berapa lama kemudian, tiket (token) diperolehi. Mudahnya.

7. Di Suria KLCC, ramai lautan manusia, berpusu-pusu, dan sesak. Pergi dengan hanya satu tujuan, membeli buku dengan menggunakan ‘baucer buku RM200’ yang diberikan oleh kerajaan dalam Bajet 2012 lalu. Penulis sempat bertanya di mana kedai buku di situ kepada seorang pelayan wanita di situ?. ‘Di tingkat empat katanya,’sambil melemparkan senyuman manis kepada penulis. Sampai saja di situ, ramai sudah orang beratur panjang di kaunter bayaran dengan beberapa jenis buku, mungkin sedang bejoli dengan baucer buku yang diberikan. Betul anggapan penulis, sempat juga melihat seorang budak lelaki Cina sedang memegang baucer tersebut, dan beberapa jenis buku di tangan kirinya.

8. Di Suria KLCC, jumlah bukunya banyak sekali, terdiri daripada pelbagai jenis genre, cerita ja, semuanya ada. Macam-macam ASTRO. Penulis ke bahagian ‘education’ (pendidikan). Hendak mencari ibu segala bahasa, Kamus Dewan. Banyak dengan kamus pelbagai bahasa, susah juga nak cari. Tapi, tak jumpa kamus tersebut, mungkin dah habis dijoli oleh pelanggan atau pelajar lain, apabila sahaja baucer buku itu diterbitkan. Sedih juga melihat buku-buku yang dijual di sini, semuanya ditulis dalam Bahasa Inggeris, boleh kata 100%. Semua genre pula tu, baik bahasa, kesusasteraan, politik, ekonomi, sosial, agama, hiburan, iklan, sains, matematik, dan sebagainya. Di mana buku Melayu?, tapi di satu sudut, di sebelah bahagian bahasa, ada dijual buku-buku dalam bahasa Cina, semua buku di dalamnya ditulis dalam bahasa Cina. Hairan bin ajaib.

9. Harga buku-buku ini boleh tahan juga harganya, mahal la senang penulis beritahu. Paling mahal RM116 buku ekonomi ‘Capitalis’, tidak la tebal sangat, paling murah RM9.90 buku Sastera Inggeris, ‘Hamlet’. Mungkin ada yang lebih mahal daripada ni, kedua-dua harga buku ini yang sempat penulis melihatnya. Jadi, masuk tangan kosong, keluar pon tangan kosong, tak beli buku langsung la tu. Cuba tempat lain pula. Baki Baucer Buku masih kekal, RM200, tidak kurang, tidak lebih. Ingat nak pergi ke Dewan Bahasa & Pustaka (DBP), mungkin tak sempat, jam di tangan penulis menunjukkan pukul 5 petang.

10. Low Yat. Tujuan seterusnya, ke gedung bahan-bahan eletronik, digital, di Kuala Lumpur, Low Yat. Bersebelahan dengan Times Square. Penulis dan rakan berjalan jauh juga untuk sampai di sini dari Suria KLCC. Kali pertama datang sini, suasana seperti di Suria KLCC tadi, lautan manusia. Penulis datang ke sini untuk mencari kelengkapan kamera, iaitu ‘filter lens kit’ dan ‘camera protection’ untuk kamera DSLR, Nikon D90 yang baru sahaja dibeli penulis. Melayang RM90 hanya dua alat itu sahaja. Tapi, penulis puas hati, di sini banyak pilihan, kita boleh membandingkan harga, dan penjual-penjualnya juga bersaing sengit menjual produk mereka kepada pelanggan. Kena pandai-pandai pilih.

11. Surau. Begitu susah nak cari surau di kawasan Low Yat tersebut. Puas penulis berjalan mencarinya. Masuk kedai, masuk pasar raya, tak ada juga. Yang mudah ada, di mana-mana sahaja, tandas. Di Times Square, baru ada surau. Boleh juga beribadat. Lokasinya di tingkat 7 (surau perempuan) dan tingkat 8 (surau lelaki). Dekat kawasan surau ni pelik sikit, kurang sikit laluan manusia, tidak sesak seperti di tingkat-tingkat lain. Pada hal, ramai sahaja orang Melayu Islam penulis jumpa dan lalu lalang di setiap tingkat gedung besar ini.

12. Lupa pula nak cerita, sebelum sembahyang, penulis beradu sebentar untuk minum dan makan. Banyak pilihan dan harga makanan dan minuman di sini, agak mahal berbanding di tempat-tempat biasa, di kedai-kedai biasa di tepi-tepi jalan. Penulis hanya menikmati sepinggan Nasi Goreng Kampung (RM5 + RM1 nasi lebih) dan secawan Sirap Laici (sebiji ja laici, kedekutnya) dengan RM2. Semua sekali RM8. Baru satu kepala. Tapi puas hati, sedap, dan lebih penting perut kenyang.

13. Pulang. Dari pagi sampai ke malam, seharian berjalan di KL, sampai lenguh-lenguh segala urat di kaki dan betis. Dari TQ berjalan pula ke Hentian Hang Tuah untuk membeli tiket ke KL Centre. RM1.20. Turun di KL Centre, berpusu-pusu orang yang sudah tunggu di sana. Apa lagi, berebut-rebut la naik Monorail, takut tak boleh naik. Baik yang muda, baik yang tua, sama saja berebut-rebut termasuklah penulis sendiri. Sampai sempit penumpang dalam monorail tersebut, macam-macam bau keluar, bunyi bising, dan panas pun terasa walaupun, ada penghawa dingin. Sampai di Hentian Sg. Buloh kurang sikit penumpang, tak da la sesaknya, penulis boleh keluar dengan selesa.

14. Tanjong Malim. Selepas itu, penulis membonceng motosikal bersama kawan dari Sg. Buloh –Tanjong Malim, selama sejam. Boleh tahan juga jaraknya, sampai hangat punggung, boleh tahan sakit pinggang, dengan muka berminyak, peluh jangan kata la kering basah di tubuh, rasa bergetah. Memang sangat letih perjalanan hari ini Tanjong Malim-Sg. Buloh-KL Centre-KLCC-Low Yat-Times Squaere-Hentian Hang Tuah- KL Centre-Sg. Buloh-Tanjong Malim. Akhirnya, di rumah sewa, Taman Bernam Baru.

15. Tamatlah  Al-kisahku. Wallahua’lam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan