Isnin, 9 Januari 2012

Nikon D90

Foto 1 : Nikon D90
Hari ini tanggal 9 Januari 2012 merupakan hari kebahagiaan kepada diri penulis, bukan kerana pembebasan Datuk Seri Anuar Ibrahim (DSAI) yang dibebaskan daripada tuduhan liwat, dan penggangtungan Adam Adeli di bawah Akta AUKU kerana menurunkan bendera Perdana Menteri Malaysia, Dato Seri Najib Tun Razak 18 Disember 2011alu. Tapi penulis hendak ceritakan impian penulis selama ini untuk memiliki kamera DSLR telah ditunaikan dan menjadi kenyataan. Kamera DSLR model Nikon D90 menjadi menarik minat dan cita rasa penulis untuk memilikinya lagi pula ramai penggemar fotografi ramai menggunakannya. Selain itu, penulis telah bertanya kepada seorang teman berkaitan dengan jenis kamera DSLSR yang dijual di pasaran serta pakej, kualiti, dan senarai harga sebelum membelinya.
    Kamera DSLR Nikon D90 yang dibeli oleh penulis merupakan model yang sudah tiada stok jualan di pasaran. Kamera yang berharga RM3290 ini merupakan model yang terakhir yang dibeli oleh penulis di Kedai Kamera tunggal di Daerah Tanjong Malim. Menurut tauke kedai, sebelum model kamera DSLR Nikon D90 telah dibeli oleh seorang pelanggan dan hanya tinggal satu sahaja lagi. Kebetulan pada hari sabtu lepas, penulis pergi ke kedai tersebut untuk meninjau harga kamera tersebut. Nasib penulis baik kerana, kamera yang diingini penulis selama ini ada di dalam cermin  kedai kamera tersebut. Harga yang ditawarkan juga agak mahal, iaitu RM 3290. Harga ini jauh daripada bajet penulis yang hanya sekitar RM3000.
  Oleh itu, penulis terpaksa meminta kebenaran daripada tauke kedai tersebut untuk menyimpan kamera tersebut selama tiga hari, iaitu mulai sabtu hingga isnin kerana pada waktu tersebut penulis tidak mempunyai wang yang mengcukupi serta pada hari tersebut abang penulis tidak dapat memasukkan wang ke dalam akaun penulis kerana bank tutup pada hari tersebut. Jika penulis tidak datang dalam tempoh tiga hari itu, kamera tersebut akan jatuh ke tangan orang lai (burn).
Foto 2
 Jadi, wang dapat dimasukkan ke akaun penulis pada hari isnin, iaitu pada hari ini. Wang sebanyak RM3000 telah dikeluarkan oleh penulis daripada mesin ARM Maybank. Masalah berlaku semasa penulis mengelurakan wang daripada mesin ATM. Ini kerana, wang yang dikeluarkan daripada mesin ATM hanya RM 1000 sahaja dibenarkan untuk sehari ( 3 hari baru dapat RM 3000). Tempoh pembelian kamera, hari ini tamat.
  Namun, masalah dapat diatasi atas bantuan pekerja keselamatan di bank (Maybank) tersebut. Had pengeluaran wang dapat diubah kepada RM5000 maksimun dengan menukar maklumat pada skrin mesin ATM tersebut dengan memasukkan nombor kad pengenalan. Suatu benda baru yang penulis dapat hari ini. Terima kasih kepada abang keselamatan. Sekarang di tangan aku mempunyai wang tunai RM3000, jumlah yang besar bagi penulis (sebelum ni paling banyak pegang RM2000 saja). 
  Penulis terus menyimpan wang tersebut di dalam kocek seluar untuk mengelakkan berlaku sebarang kejadian yang buruk. Tanpa membuang masa, penulis bersama rakan bergegas ke kedai kamera tersebut. Selang beberapa minit, proses pembelian kamera DSLR Nikon D90 penulis selesai. Akhirnya, tercapai  jua impian penulis ingin memiliki kamera DSLR sendiri yang mana sebelum ini hanya meminjam daripada rakan.
Foto 3

   Ucapan terima kasih penulis ucapkan kepada ibu penulis yang sanggup memberi pinjaman RM1000  (duit insurans arwah abang penulis), RM950 telah digunakan oleh penulis, abang penulis menyumbang sebanyak RM3000 (RM1000 adalah hutang) dan juga tidak lupa kepada rakan penulis, Mohd Hafizuddin bin Mohd Zainuddin atau Budin Pekan yang bersama penulis semasa dan sebelum membeli kamera DSLR ini. Sebagai imbalan, penulis belanja dia makan 'cendol pulut' di sebuah gerai sebelah KFC di Pekan Tanjong Malim.
        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan