Jumaat, 27 Januari 2012

Pantun Peribahasa

Gambar Hiasan

Peribahasa Sindiran : Siapa yang makan cili, dia terasa pedasnya
1. Hilang Pisau berganti Parang ; Peribahasa menjelaskan bahawa sesuatu benda yang hilang akan ada penggantinya, malah kadang-kadang pengganti benda yang hilang itu lebih bermanfaat dan lebih baik daripada benda yang hilang itu sendiri. Oleh itu, kita diseru supaya tidak menyesali kehilangan sesuatu benda kerana yang hilang itu ada gantinya.

P/s : Yang lelaki, kalau ada isteri hilang jangan cuba kahwin lagi, nanti bukan parang saja yang datang, kapak pun boleh datang.

2. Kerbau mandul banyak lemak ; Peribahasa ini seolah-olah membawa satu sindiran, tetapi di sebalik kemandulannya itu ada kebaikannya. Walaupun, tidak dapat melanjutkan keturunannya, namun kerbau ini masih berguna kepada masyarakat kerana ia mengandungi banyak lemak. Oleh itu, kita dikehendaki tidak berputus asa dengan kekurangan itu, malah ada kelebihan di sebaliknya.

P/s : Kalau manusia yang mandul pula, adakah ia mempunyai banyak lemak? Kalau ya, jangan risau si polan itu mesti banyak kelebihan.

3. Bercakap bohong, lama-lama mencuri ; Peribahasa ini seolah-olah menyindir masyarakat  yang suka berbohong ketika bercakap. Bercakap bohong adalah satu dosa dan dosa itu menjadi lebih besar keranan ia akan membuat kepada sesuatu perbuatan lain, iaitu mencuri. Mencuri itu lebih besar dosanya. Dengan kata lain, setiap kejahatan yang dilakukan, walaupun kecil akan memungkinkan seseorang itu melakukan kejahatan yang lebih besar kerana telah menjadi biasa.

P/s : Orang sekarang cakap “Bercakap bohong , lama-lama jadi menteri.” Bila jadi menteri songlap duit rakyat pula, tipu sana, tipu sini, rasuah sana, rasuah sini. Dah besar mana dosa mereka itu?..ooopppps minta maaf tersasul.

4. Kerbau kurus banyak tulang ; Peribahasa ini menyindir kerbau yang kurus. Ia menggambarkan masyarakat lama yang menggunakan kerbau sebagai pembantu kerja di sawah ladang. Kerbau yang kurus tentulah tidak kuat bekerja, berbanding kerbau gemuk. Harga kerbau kurus juga murah kalau dijual kerana nilai tulang lebih rendah berbanding isi atau dagingnya. Peribahasa ini secara tidak langsung menyindir manusia yang kurus dan kurang bertenaga melakukan sesuatu pekerjaan, mereka ini tidak menguntungkan diri, keluarga, masyarakat dan negara.

P/s : Boleh percaya ka? Selalu penulis tengok orang yang kurus kuat bekerja walau tenaga kurang, tapi orang gemuk malas bekerja walaupun tenaganya banyak. Kalau dekat Somalia sana ramai yang kurus sampai nampak tulang, mereka bertenaga dan kuat bekerja, tetapi makan dan minum ja tidak cukup berbanding dekat negara kita tercinta ini, MALAYSIA.

5. Lain orang, lain hatinya ; Peribahasa ini menggambarkan sifat manusia yang berbeza-beza. Setiap orang pada zahirnya Nampak sama, tetapi hati masing-masing berbeza, sama ada daripada segi sikap, pandangan, dan caranya.

6. Lain dulu, lain sekarang ; Peribahasa ini menjelaskan tentang jarak waktu yang selalunya merubah seseorang, sama ada daripada segi fizikal, sikap, atau watak.

P/s : Kalau dulu mana ada Internet, mana Facebook, Twitter dll macam sekarang, hanya ada burung Merpati saja untuk berhubung.

7. Awas ! Harap jangan berkecil hati dan tersinggung jika peribahasa di atas ada di dalam diri tuan /puan sekalian. Ini sekadar renungan dan perkongsian ilmu penulis dengan tuan/puan sekalian tidak ada niat membuka aib dan menjatuhkan maruah sesiapa.

8. Wallahua’lam.

1 ulasan:

  1. Rujukan
    M. Jasni Majed (1993),Lukisan Zaman,Selangor :Eastview Publication Sdn. Bhd.

    BalasPadam